Wachtlijst

Actuele
Wachtlijst

Download de PDF

De wachtlijst

Hier vindt u een overzicht met het aantal wachtenden per locatie. Hoe lang het duurt voordat er een studio vrijkomt? Daar valt niets met zekerheid over te zeggen. Wij kunnen slechts een inschatting maken van de wachttijd. Voor meer informatie over de wachttijden en beschikbaarheid kunt u contact opnemen met de locatiemanager via het telefoonnummer van de locatie.

Hoe werkt de wachtlijst?

U of uw verwant heeft zich ingeschreven bij Dagelijks Leven. Toch kan of wilt u niet direct verhuizen naar de locatie. Omdat er op dit moment geen plek is bijvoorbeeld, of omdat u zich nu alleen inschreef uit voorzorg. In deze gevallen wordt u op de wachtlijst geplaatst.

De wachtlijst kent verschillende wachtstatussen. De wachtstatus zegt iets over hoe dringend de zorgvraag is en hoe snel de toekomstige bewoner zou willen verhuizen naar de locatie van Dagelijks Leven. Het is dus niet zo, dat degene die zich als eerst heeft ingeschreven ook altijd als eerst aan de beurt is om te verhuizen naar een studio. Maar hoe werkt de wachtlijst dan wel?

Twee vragen

Wanneer u zich inschrijft zijn er twee vragen die uw wachtstatus bepalen.

  1. Is Dagelijks Leven uw voorkeursaanbieder?
  2. Hoe snel wilt u verhuizen naar de woonzorglocatie van Dagelijks Leven?

1. Wel of geen voorkeursaanbieder

Als u wilt verhuizen naar een woonzorglocatie voor mensen met dementie, kunt u zich inschrijven bij meerdere zorginstellingen. De organisatie waar u het liefst zou willen wonen, wordt uw voorkeursaanbieder genoemd. Deze voorkeursaanbieder wordt ook uw dossierhouder. Dit betekent dat deze organisatie uw eerste aanspreekpunt is voor zorg. De dossierhouder helpt u de zorg te vinden die u nodig heeft. Als Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder is, komt u eerder in aanmerking voor een studio bij ons dan iemand die Dagelijks Leven niet als dossierhouder heeft.

U kunt uw voorkeursaanbieder op elk moment laten wijzigen, neem hiervoor contact op met uw huidige dossierhouder of met het zorgkantoor in uw regio.

 

2. De urgentie

Hoe snel u zorg nodig heeft, bepaalt uw urgentie. Heeft u snel zorg nodig (een hoge urgentie), dan krijgt u voorrang op de wachtlijst. . Uw urgentie kan tijdens het wachten veranderen, bijvoorbeeld als de situatie verslechtert.

Is uw urgentie hoog, en krijgt u een plek aangeboden? Dan kunt u deze niet onbeperkt weigeren. Bij de uitleg van elke wachtstatus vertellen we hier meer over.

Wat is mijn wachtstatus?

Volg het onderstaande schema om uw wachtstatus te bepalen.

Elke wachtstatus uitgelegd

Klik hieronder op de gewenste wachtstatus en krijg meer uitleg over wanneer u deze wachtstatus krijgt en wat de voorwaarden zijn bij deze wachtstatus.

  • Urgent plaatsen

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Ja
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Ja
    Mag u een aanbod weigeren? Nee

    • Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
      Uw situatie is ernstig. U moet binnen 24 uur verhuizen naar een locatie met zorg. Dagelijks Leven heeft geencrisisbedden . U verblijft daarom eerst tijdelijk bij een andere zorgaanbieder. Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk (binnen 4 weken) een plek voor u te vinden. Vaak betekent dit dat u niet op de locatie van uw voorkeur kunt wonen. U komt (ter overbrugging) op een andere locatie van Dagelijks Leven of bij een andere zorgaanbieder te wonen.
      Of
      U verblijft in het ziekenhuis, op een revalidatie- of crisisafdeling en kunt niet terug naar huis. Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk (binnen 4 weken) een plek voor u te vinden. Vaak betekent dit dat u niet op de locatie van uw voorkeur kunt wonen. U komt (ter overbrugging) op een andere locatie van Dagelijks Leven of bij een andere zorgaanbieder te wonen.
  • Actief plaatsen

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Ja
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Ja
    Mag u een aanbod weigeren? Ja, tot 3 keer

    Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
    Uw situatie is zorgelijk, het liefst verhuist u zo snel mogelijk naar een locatie van Dagelijks Leven.

    • U woont nog thuis, maar dit gaat niet meer. U wilt zo snel mogelijk verhuizen. Dagelijks Leven doet er alles aan om binnen 6 weken een woonplek voor u te regelen. De kans is groot dat u niet op de locatie van uw voorkeur kunt wonen. U komt (tijdelijk) op een andere locatie van Dagelijks Leven te wonen. In sommige gevallen kan het voorkomen dat u bij een woonplek bij een andere zorgaanbieder krijgt aangeboden.
    • U woont nog thuis, door inzet van extra thuis- of mantelzorg kan eencrisissituatie (voorlopig) voorkomen worden. Dagelijks Leven doet er alles aan om ervoor te zorgen dat u binnen een half jaar alsnog kunt verhuizen naar de locatie van uw voorkeur. Het kan gebeuren dat er geen plek is op de voorkeurslocatie. We hebben dan regelmatig contact of u wilt blijven wachten, of dat u toch al (tijdelijk) verhuist naar een andere locatie van Dagelijks Leven of naar een andere zorgaanbieder.

    U woont inmiddels bij Dagelijks Leven of een andere zorgaanbieder, maar niet op uw voorkeurslocatie. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u binnen een half jaar alsnog kunt verhuizen naar de locatie van uw voorkeur. Het kan (door het beperkte aantal plekken op onze locatie) voorkomen dat dit niet lukt.

  • Wacht op voorkeur

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Ja
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Ja
    Mag u een aanbod weigeren? Ja, tot 3 keer

    Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
    U wilt binnen een jaar verhuizen naar de locatie van uw voorkeur. U heeft zich bijvoorbeeld al ingeschreven zodat u binnen een jaar terechtkunt in uw eigen woonplaats. Of op de zorglocatie waar uw partner woont.

    Komt er een plek vrij, maar wilt u nog niet verhuizen? Dan kunt u het aanbod weigeren. Weigert u drie keer een aanbod? Dan wordt mogelijk in overleg uw wachtstatus aangepast.

  • Wacht uit voorzorg

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Ja
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Ja
    Mag u een aanbod weigeren? Ja

    Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
    U heeft zich voor de zekerheid vast ingeschreven bij de zorglocatie van uw voorkeur, maar u hoeft nog niet snel te verhuizen. U heeft zich bijvoorbeeld al ingeschreven zodat u als het nodig is terechtkunt in uw eigen woonplaats. Of op de zorglocatie waar uw partner woont. U bouwt geen wachttijd op.

    Dagelijks Leven neemt contact met u op om te bespreken of uw situatie veranderd is. Wilt u zelf toch graag sneller verhuizen? Dan kunt u zelf contact opnemen om uw wachtstatus te veranderen.

  • Wacht zonder toewijzing

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Nee
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Ja
    Mag u een aanbod weigeren? Ja

    Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
    U heeft zich voor de zekerheid ingeschreven bij de zorglocatie van uw voorkeur, maar Dagelijks Leven is niet uw voorkeursorganisatie/dossierhouder. Het liefst zou u wonen bij een andere zorgaanbieder. Wachtenden waarvan Dagelijks Leven wel de voorkeursorganisatie is, hebben voorrang op een woonplek. De kans dat u bij Dagelijks Leven kunt wonen is hierdoor kleiner en afhankelijk van het aantal wachtenden die Dagelijks Leven wél als voorkeursaanbieder hebben opgegeven.

    Mocht u uw voorkeursaanbieder willen wijzigen, dan kan dit via het zorgkantoor in uw regio.

  • Wacht zonder indicatie

    Is Dagelijks Leven uw dossierhouder/voorkeursaanbieder? Nee
    Is een Wlz-indicatie noodzakelijk? Nee
    Mag u een aanbod weigeren? Ja

    Wanneer krijgt u deze wachtstatus?
    U heeft nog geen Wlz-indicatie en kan nog niet bij Dagelijks Leven komen wonen. U heeft zich voor de zekerheid ingeschreven bij de zorglocatie van uw voorkeur, maar Dagelijks Leven is niet uw voorkeursorganisatie/dossierhouder. Het liefst zou u wonen bij een andere zorgaanbieder. Wachtenden waarvan Dagelijks Leven wel de voorkeursorganisatie is, hebben voorrang op een plek.

    Wanneer u uw Wlz-indicatie heeft ontvangen, vragen wij u deze naar ons toe te sturen. Uw wachtstatus verandert dan automatisch naar ‘Wacht zonder toewijzing’. Hoe u een Wlz-indicatie aanvraagt, vindt u bij stap 2 in ons stappenplan ‘Wat moet ik regelen voordat ik naar een woonzorglocatie kan verhuizen?’

    Mocht u uw voorkeursaanbieder willen wijzigen, dan kan dit via het zorgkantoor in uw regio.

 

Inschrijven bij Dagelijks Leven