To main content
To navigation
Uit meer dan
1100 waarderingen
, beveelt 96% ons aan.
Menu
Wonen bij
Zorgaanbod
Ons zorgteam
Vrijheid & veiligheid
Anderen vertellen
Kosten
Wachtlijst
Inschrijven
Werken bij
Vacatures
Collega’s vertellen
Onze cultuur
Opleidingen
Job Alert
Onze huizen
Over ons
Missie & visie
Nieuws
Kwaliteit van zorg
De verwantenraad
Geschiedenis
Video’s
Contact
Zoeken
Zoeken
Close search
Welk type zorgmedewerker ben jij? Doe de test en ontdek het!
"
*
" geeft vereiste velden aan
Vraag
1
/
8
0%
Deze eigenschap past het beste bij jou:
*
Gezellig
Rustig
Vrolijk
Netjes
Creatief
Jouw favoriete plek op werk is:
*
Aan de koffietafel
Overal waar ik cliënten tegenkom
In de vergaderruimte
In het kantoor
In de activiteitenruimte
Jouw leidinggevende is bijna jarig. Samen met jouw collega’s wil je haar verrassen. Wat is jouw taak?
*
Ik vertel het overal, zodat iedereen er van weet. Wat zal dat een verrassing zijn!
Terwijl mijn collega’s druk zijn met versieren, houd ik een oogje op de cliënten. Dat is wat ik het liefste doe!
Ik zorg voor een heerlijke taart, zo zit de feestsfeer er gelijk in!
Ik maak een planning van de dag. Dan is alles goed geregeld, zijn de taken verdeeld én loopt de zorg op de afdeling soepeltjes door!
Ik zorg voor een origineel en persoonlijk cadeau. Iets waar ze nu én in de toekomst wat aan heeft.
Een buurtbewoner klaagt over de zorglocatie waar jij werkt. Jij staat buiten en hoort hem toevallig. Wat doe je?
*
Ook al klaagt de buurman, ik probeer toch een gezellig praatje met hem te maken. Kan ik hem gelijk uitnodigen voor een rondleiding! Zo kan hij mijn werkplek ook eens van binnen zien én kan ik vertellen over het mooie werk dat we hier doen.
Ik laat de buurman even lekker uitrazen, want op dit moment is hij toch niet voor rede vatbaar. Als hij binnenkort eens een kijkje komt nemen, praten we rustig verder.
Ik ga langs met een bloemetje, namens al mijn collega’s. Hopelijk helpt dat!
Ik vraag de buurman welke overlast hij precies ervaart. Daarna leg ik hem rustig uit hoe dit komt. Als de buurman dit weet, snapt hij het vast.
Ik vraag hoe het zit met de overlast. Samen met de buurman verzin ik een oplossing, die ik daarna direct voorleg aan mijn leidinggevende.
De 80-jarige meneer Groen struikelt en valt op de gang. Wat doe jij?
*
Ik ren gelijk naar hem toe om te helpen. Terwijl ik met hem klets kijk ik of alles goed gaat.
Ik zorg dat de rust wordt bewaard en laat een collega naar meneer Groen toe lopen. Ondertussen zorg ik dat het andere werk op de afdeling gewoon door kan gaan.
Ik maak een paar grapjes en help hem overeind. Ondertussen kijk ik snel of hij zich niet bezeerd heeft.
Ik ken het protocol uit mijn hoofd, dus vertel iedereen wat ze moeten doen.
Terwijl de anderen meneer Groen overeind helpen, kijk ik hoe het komt dat hij is gevallen en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Lisa, de dochter van een cliënt, wil even haar hart bij jou luchten. Hoe reageer jij?
*
Ik bied haar een kopje koffie aan en ga er even goed voor zitten. Ik vind het ook fijn om te weten hoe het met haar gaat. Bij mij kan ze haar hart luchten!
Ik vond haar de laatste tijd al wat stil. Ik neem haar mee naar een rustig hoekje, zodat zij haar verhaal kwijt kan en houd ondertussen het overzicht op de afdeling.
Ik luister naar haar en moedig haar aan de situatie van de zonnige kant te bekijken. Voordat ze vertrekt geef ik haar nog een complimentje. Daar worden we allemaal blij van!
Ik weet precies met welke collega Lisa hier even over moet kletsen, dus verwijs ik haar naar mijn collega. Maar als ze vragen heeft over de zorg van haar vader, kan ze natuurlijk altijd bij mij terecht!
Ik luister aandachtig naar haar verhaal en gebruik dit direct als casus om te bedenken hoe we familieleden zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
Wat is het lievelingsmoment van jouw werkdag?
*
Mijn koffiepauze. Even gezellig bijkletsen met collega’s!
Als het lekker rumoerig is op de afdeling. Kan ik mooi in de gaten kan houden wat er allemaal gebeurt!
's Ochtends vroeg als iedereen net wakker is. Met mijn vrolijkheid zorg ik dat al mijn collega’s snel hun ochtendhumeur kwijt zijn.
Als er een cursus gegeven wordt. Nieuwe dingen leren, daar ga ik héél goed op!
Zorgbesprekingen met collega’s. Zoveel kennis en nieuwe ideeën om met elkaar te delen, ik houd ervan
Saskia, een nieuwe collega, komt bij jou met een vraag over de medicatie van mevrouw Jansen. Hoe reageer jij?
*
Ik vertel Saskia alles wat ze moet weten over mevrouw Jansen. Ook maak ik gelijk gebruik van de gelegenheid om haar iets beter te leren kennen.
Ik leg Saskia direct uit hoe het zit, dan kan ze snel weer door met haar ronde. En ik ook!
Natuurlijk kijk ik even met Saskia mee, al denk ik dat haar onzekerheid nergens voor nodig is. Als blijkt dat dit inderdaad zo is, moedig ik haar aan om wat meer zelfvertrouwen te hebben. Ze is een topper, die nieuwe collega!
Heel logisch, dat ze dit aan mij vraagt! Ik leg het uit en vertel Saskia dat ze altijd bij mij terecht kan met vragen over de zorg van onze cliënten.
Blijkbaar is het zorgplan niet duidelijk genoeg voor nieuwe collega’s. Mijn hersenen draaien gelijk op volle toeren: kunnen we misschien wat dingen aanpassen?