Vragen vóórdat uw verwant bij Dagelijks Leven woont.
-
Is het mogelijk om bij de locatie(s) te kijken?
Wij geven u graag een rondleiding in een van onze locaties. U kunt contact opnemen met de locatiemanager voor het maken van een afspraak. U kunt hem/haar bereiken via het telefoonnummer van de desbetreffende locatie. Ook kunt u op onze website een verzoek indienen voor een rondleiding. Op deze pagina kunt u digitaal door een van onze locaties lopen.
-
Welke Wlz-indicatie heeft iemand nodig om bij Dagelijks Leven te wonen?
Om op een locatie van Dagelijks Leven te kunnen wonen heeft u een Wet langdurige zorg (Wlz)-indicatie nodig met voor zorgprofiel VV05 of hoger, mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden. Meer informatie over een Wlz-indicatie vindt u hier.Met een zorgprofiel VV04 is wonen bij Dagelijks Leven onder bepaalde omstandigheden mogelijk. Neem hiervoor contact op met onze zorgadministratie via 055-576 66 76 of mail zorg@dagelijks-leven.nl. We helpen u graag verder.
-
Kan ik mijn verwant al aanmelden voor de wachtlijst bij Dagelijks Leven zonder Wlz-indicatie?
Ja, het is mogelijk om uw verwant aan te melden als er nog geen Wlz-indicatie is. U bent bijvoorbeeld nog bezig met de aanvraag of u moet de aanvraag nog doen. U kunt de Wlz-indicatie nasturen als u deze in uw bezit heeft. Meer informatie over de aanvraag van een Wlz-indicatie vindt u hier.Voor meer informatie over het aanvragen van een indicatie kunt u terecht bij uw huisarts, casemanager of wijkverpleegkundige. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met onze zorgadministratie via 055-576 66 76 of mail zorg@dagelijks-leven.nl. We helpen u graag verder.
Let op: Er kan geen opname plaatsvinden als er geen Wlz-indicatie aanwezig is.
-
Kan ik mijn verwant voor meerdere locatie(s) aanmelden?
Ja, het is mogelijk om uw verwant bij meerdere locaties van Dagelijks Leven in te schrijven. Hier vindt u al onze locaties.
-
Hoe kan ik een informatiepakket aanvragen?
Op de informatiepagina van uw huis van voorkeur staat zolang er plek op de wachtlijst is een knop voor het aanvragen van meer informatie. Is deze knop momenteel niet beschikbaar dan is het helaas niet mogelijk een informatiepakket aan te vragen. Bekijk hier het overzicht van al onze locaties.
-
Wat zijn de kosten om bij Dagelijks Leven te kunnen wonen?
Bij Dagelijks Leven is wonen en zorg gescheiden. Dat houdt in dat de zorgverlening gefinancierd wordt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) op basis van een Volledig Pakket Thuis (VPT) en dat de huur van de studio en de bijbehorende verblijfs- en servicekosten door de bewoner zelf betaald wordt.In 2024 zijn de kosten voor een studio van <30m2 € 852,88 per vier weken, inclusief servicekosten. Dit bedrag kan enigszins wijzigen. Voor de exacte kosten kunt u het beste contact opnemen met onze zorgadministratie op 055-576 66 76. Daarnaast betaalt u voor de zorg een eigen bijdrage aan het CAK, waarvan de hoogte afhankelijk is van uw persoonlijke situatie, inkomen en vermogen. Meer informatie over de kosten om bij Dagelijks Leven te kunnen wonen vindt u hier.
-
Wat valt er onder de woon- en servicekosten?
De woon- en servicekosten bestaan onder andere uit de kosten voor energie en sanitaire artikelen, het verzorgen van de was, het onderhoud van studio en onderhoud en schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes en buitenterrein, stoffering van de studio, hygiëneartikelen, huismeestertaken, een aansprakelijkheidsverzekering en een inboedelverzekering. Eten en drinken worden gefinancierd vanuit het Volledig Pakket Thuis (VPT).Meer informatie over onze woon- en servicekosten vindt u hier.
-
Welke verzekeringen krijgt de bewoner van Dagelijks Leven?
Dagelijks Leven heeft voor alle bewoners een inboedelverzekering tot €5.000.- afgesloten. Ook heeft Dagelijks Leven voor al haar bewoners een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) afgesloten. Deze AVP is bedoeld ter dekking van aansprakelijkheid voor schade aan personen (letselschade) en aan zaken. Klik hier voor meer informatie over de verzekeringen van Dagelijks Leven.
-
Welke eigen bijdrage van Het CAK moet worden betaald als hij/zij bij Dagelijks Leven komt wonen?
Iedereen die zorg ontvangt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), moet een eigen bijdrage betalen. De hoogte van de eigen bijdrage wordt vastgesteld door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hoeveel u moet betalen is afhankelijk van uw persoonlijke situatie, inkomen en vermogen. Op de website van het CAK kunt u een proefberekening maken. Bij deze proefberekening kiest u voor ‘hulp of zorg thuis’ en dan ‘Volledig Pakket Thuis’.
-
Komen bewoners in aanmerking voor huurtoeslag?
Nee, bewoners komen niet in aanmerking voor huurtoeslag. Onze advocaat zocht dit grondig uit en concludeert dat onze bewoners niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Onder meer omdat de studio’s op onze locaties geen zelfstandige woonruimten zijn, in de zin van de relevante wet- en regelgeving. De volledige bevindingen kunt u hier lezen, helaas ontkomen we daarbij niet aan juridisch taalgebruik.
-
Aan welke kosten moet ik denken als er een partner thuis blijft wonen?
Komt uw partner op een woonzorglocatie van Dagelijks Leven wonen, maar blijft u zelf in uw eigen huis wonen? Bereken dan vooraf goed of de kosten voor de huur van de studio passen in uw financiële situatie. Hoewel onze huursom in vergelijking met andere particuliere zorgaanbieders laag is, komen deze kosten wel boven op de kosten die u al heeft voor een eigen woning.Op financieel gebied is wonen bij Dagelijks Leven net even anders geregeld dan bij een regulier verpleeghuis. Dagelijks Leven levert zorg op basis van een Volledig Pakket Thuis. De bewoner betaalt voor de studio huur en woon- en servicekosten en dient zich (net als thuis) zelf aanvullend te verzekeren. Daarnaast betaalt de bewoner een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage aan het CAK. Wilt u precies weten wat dit in uw situatie betekent? Of welke mogelijkheden er zijn op het gebied van duurzaam gescheiden leven en het ongehuwdenpensioen? Neem dan contact op met een financieel adviseur en/of de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Ook onze zorgadministratie beantwoordt waar mogelijk graag uw vragen.
-
Is er tv en/of internet aanwezig? Of moet een bewoner hier zelf voor zorgen?
Op de locatie is in de woonkamers tv en internet aanwezig. Voor informatie over de mogelijkheden in de studio’s neemt u contact op met de locatiemanager. U kunt hem/haar bereiken via het telefoonnummer van de desbetreffende locatie.
Vragen als uw verwant bij Dagelijks Leven woont.
-
Het inloggen of het koppelen van mijn Carenzorgt-account lukt niet, wat moet ik doen?
Wij kunnen uw gegevens niet bekijken. Dit gaat allemaal via het platform van Caren. U kunt het beste ondersteuning zoeken in hun handboek of contact opnemen met de helpdesk van Caren via info@carenzorgt.nl.