Een bewoonster met dementie en de activiteitenbegeleider lachen om een grapje.

Een vernieuwde zorg- en huurovereenkomst

Direct ondertekenen?

Voor alle bewoners staat er een nieuwe zorg- en huurovereenkomst klaar. U kunt hem digitaal ondertekenen via de mail die is verstuurd naar de contactpersoon financiële belangen. 

Een nieuwe zorg- en huurovereenkomst

U of uw naaste woont in een huis van Dagelijks Leven. Hiervoor betaalt u woonkosten. De regels voor huurders (u) en verhuurders (Dagelijks Leven) zijn veranderd. Daarom passen we vanaf 1 januari 2026 onze zorg- en huurovereenkomst op een paar punten aan. Lees hieronder wat er verandert en wat dit voor u betekent. De antwoorden op veelgestelde vragen staan onderaan deze pagina.

Dit verandert er:

1. Wet betaalbare huur

De huur van onze studio’s berekenen we volgens het woningwaarderingsstelsel (afgekort: WWS). Het WWS is duidelijk en te controleren. Daarbij vinden we het belangrijk dat al onze bewoners voor een studio met dezelfde hoeveelheid vierkante meters dezelfde huur betalen.  

Huurtoeslag

Heeft u recht op huurtoeslag als u woont bij Dagelijks Leven? Dat kán, áls u voldoet aan alle andere voorwaarden.

Lees hier meer

2. Woon- en verblijfsservices worden welzijnsservices

Nu betaalt u ons naast huur ook voor woon- en verblijfservices. Waar dat uit bestaat, vindt u terug in artikel 4 van uw bestaande zorg- en huurovereenkomst. De hoogte van de woon- en verblijfservices verschilt per studio en dus per bewoner. Dat willen we niet meer. 

Vanaf 1 januari 2026 betalen alle bewoners hetzelfde vaste bedrag voor wat we dan welzijnsservices noemen. Daarvoor regelen we: 

  • het verzorgen van de was van kleding en het textiel en het beschikbaar stellen van materialen voor het aanbrengen van naamlabels 
  • de noodzakelijke laatste zorg bij uw overlijden en het tot zeven dagen na uw overlijden beschikbaar houden van uw studio 
  • een inboedel- en een aansprakelijkheidsverzekering  

De kosten voor energie, water en gas berekenen we niet aan u door. De wet verplicht ons om zulke kosten ieder jaar apart per bewoner af te rekenen. Dat leidt tot veel administratie en mogelijke onverwachte extra kosten voor bewoners. Om te zorgen dat dit niet gebeurt, betalen wij deze kosten zelf.

3. Incasso niet meer per vier weken, maar per maand

Vanaf 1 januari 2026 rekenen we de huur en welzijnsservices niet meer elke vier weken, maar per maand. U heeft dan twaalf in plaats van dertien afschrijvingen per jaar. Het bedrag per afschrijving verandert wel, maar over het hele jaar betaalt u hetzelfde. Wonen bij Dagelijks Leven blijft dus even duur.

Betalen per maand sluit beter aan bij uw inkomsten, zoals AOW en pensioen, en bij uw andere vaste kosten zoals de bijdrage aan het CAK. Dat maakt het overzichtelijker, voor u en voor ons.

Incassodata

Bekijk het overzicht van de incassodata in 2026. 

Incassodata 2026

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn welzijnskosten?
    Vanaf 1 januari 2026 betalen alle bewoners hetzelfde vaste bedrag voor welzijnskosten. Daarvoor regelen we:

    • het verzorgen van de was van kleding en het textiel en het beschikbaar stellen van materialen voor het aanbrengen van naamlabels
    • de noodzakelijke laatste zorg bij uw overlijden en het tot zeven dagen na uw overlijden beschikbaar houden van uw studio
    • een inboedel- en een aansprakelijkheidsverzekering

    De kosten voor energie, water en gas berekenen we niet aan u door.

  • Wat als ik het nieuwe huurcontract niet onderteken?
    Ondertekent u de nieuwe zorg- en huurovereenkomst niet? Dan zijn wij wettelijk verplicht om u jaarlijks een afrekening te sturen van uw woon- en verblijfskosten. Let op: u heeft dan een grote kans op onverwachte extra kosten. Uw kosten kunnen dus hoger zijn dan het bedrag dat u al heeft betaald. Bijvoorbeeld vanwege hogere energiekosten. Vooraf kunnen wij geen inschatting maken van de verwachte kosten.
  • Blijven mijn totale lasten (woonkosten) in 2026 hetzelfde?
    Ja. Het bedrag per afschrijving verandert wel, omdat u 12 afschrijvingen per jaar heeft waar dit er voorheen 13 waren, maar over het hele jaar betaalt u hetzelfde. Wonen bij Dagelijks Leven blijft dus even duur. Let op: de jaarlijkse indexatie van de huur per 1 januari 2026 gaat wel door. Uw precieze woonkosten per maand voor 2026 staan in uw nieuwe zorg- en huurovereenkomst.
  • Heb ik recht op huurtoeslag?
    Eind 2024 is er door een verwant bezwaar ingediend waarom een bewoner geen recht zou hebben op huurtoeslag. Uit dit bezwaar kwam dat een bewoner recht kán hebben op huurtoeslag, áls die bewoner ook voldoet aan alle andere voorwaarden die staan in de Wet op de huurtoeslag. Dagelijks Leven speelt geen rol in het aanvragen van huurtoeslag. U moet dit zelf regelen. Op deze pagina vindt u meer informatie over huurtoeslag bij Dagelijks Leven en kunt u de Beslissing op het bezwaar van eind 2024 downloaden.